Breaking news: Kristus ER opstanden!

Her på bagkanten af påskefrokoster, gudstjenester og en velfortjent lille ferie har en sætning brændt sig fast hos mig. I kirker udover jorden lød der påskesøndag en fantastisk hilsen: Præsten hilser: Kristus er opstanden, og menigheden svarer: JA, han er sandelig opstanden!

En på overfladen simpel sætning, som jeg har hørt talrige påskedage og let trukket på skulderen over ”ja, selvfølgelig” uden videre overvejelser, men som på denne dag åbnede et glimt til en glæde, et liv og et håb ud over den menneskelige forstand.

Jesu opstandelse og de andre bibelske beretninger kan desværre i min dagligdag let tænkes som begivenheder, der fandt sted i lidt et andet univers. 2000 år gammel og et sted i Mellemøsten virker langt fra min hverdag som studerende i Danmark. ”Hvad betyder det for mig?” kan let være en sætning, jeg møder fra andre, eller en tanke jeg selv går med. Men præmissen for spørgsmålet er lidt forfejlet, implicit ligger der ofte et ”er det virkelig noget, jeg skal forholde mig til?”. Og ja, det skal du!
Man kan snakke om begivenheder, der pludselig ændrer verdenshistorien: den franske revolution, D-dag, Berlinmurens fald eller angrebet på World Trade Center kan være eksempler herpå. Om man oplevede dette eller ej, så var det begivenheder, der radikalt ændrede verdens gang, der skabte en ny virkelighed.

Det, der skete i en gravhave lidt uden for Jerusalem en søndag morgen for små 2000 år siden, ændrede om noget verdenshistorien og var starten på en ny virkelighed for alle mennesker, kristen eller ej. Jesus brød ikke blot dødens lænker for ham, men for enhver. Han skabte muligheden for frelse fra vores synd ved troen på ham og håbet om et evigt liv. En revolutionerede ny virkelighed, som ingen krig eller politiske beslutninger kan hamle op med. Det er så sandelig noget vi skal forholde os til, både mig, min studiekammerat, nabo eller kollega. For hvis man forholder sig passivt, er der taget et aktivt fravalg af frelsen. Synden holder os fangen, men som D-dag befriede Europa ud af nazisternes klør, friede Jesu sejr over døden os ud af djævlens klør. Han lagde muren mellem mennesker og Gud i grus.

Men nu er Kristus opstået fra de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen.  Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske.  For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.” 1. kor. kap. 15 v. 20-23

Så lad os ikke blot i påsken, men udover året, huske hinanden på at Kristus er opstanden. JA, han er sandelig opstanden!

Blogindlæg er udtryk for forfatterens egen holdning, og den kan derfor ikke nødvendigvis tages som udtryk for redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook