Mand og kvinde som Guds billede4 minutters læsning

Vil vi overlade undervisningen om køn, seksualitet, mand og kvinde til skolen og medierne?

Forleden stødte jeg på en video på facebook. Det var antropolog Birgitte Possing, der fortalte om sin bog: Argumenter mod kvinder. En googlesøgning afslørede, at bogen udkom i oktober sidste år og er et historisk view over de argumenter, mænd har brugt for at holde kvinder ude af deres domæne. Birgitte Possings opfattelse af køn er den, der har været fremherskende de sidste cirka 50 år: Kønsforskelle er kulturbetinget, ikke medfødt.

Hendes bog er jo så bare et indlæg i en aktuel og til tider ophedet debat: Hvad er køn egentlig? Og er der virkelig kun to køn? Og har køn overhovedet noget med biologi at gøre? Hvem bestemmer mit køn?

Efter min opfattelse er Bibelen temmelig klar. Gud skabte mennesket i sit billede som mand og kvinde; forskellige i funktion, men lige i værdi.

I ægteskabet har Gud placeret det klareste billede af, hvordan han selv er. Ægteskabet er endda et billede på foreningen mellem Jesus og den troende menighed; han er brudgom, vi er brud. Som mand over for kvinde.

Djævelen ønsker at udslette Guds billede

Jeg er klar over, at min opfattelse er stærkt under pres. Forstokket, kalder nogle den. Selv tænker jeg, at Guds modstander, Djævelen, selvfølgelig gør alt, hvad han kan for at ødelægge ægteskaber. Og nu er han gået et skridt videre: opløsningen af køn.

For hvordan kan man få et glimt af den treenige, elskende og relationelle Gud, hvis dér, hvor han har placeret det klareste billede, bliver udraderet? Vi kristne taler jo gerne om (især om foråret), at naturen vidner om Gud. Men det er, når mand og kvinde bliver én enhed, at billedet af treenigheden står klarest. I skaberværket vel at mærke.

Betyder det så, at singler ikke er hele mennesker? Eller at Gud ikke elsker homoseksuelle og transpersoner? Og hvorfor har Gud skabt nogle mennesker med homoseksuel lægning, hvis de ikke må leve den ud? Og hvorfor må kvinder ikke være præster? Der er også stadig mange spørgsmål til Bibelens tale om køn i menighedens egen midte.

Nye bøger med kristen vejledning om køn

Det glæder mig derfor, at der er kommet vejledning om disse vigtige spørgsmål i bogform. For nylig har Mikkel Vigilius skrevet bogen: Kampen om kønnet. Den ligger på min hylde, endnu ikke læst helt færdig. En anden bog: Det enestående liv af Peter Nissen har jeg læst. Den udkom på Credo Forlag i 2018 og sætter fokus på kampe og velsignelser ved at leve seksuelt afholdende. Og så er der endnu en bog om køn på trapperne. Den viden er en korrekturlæsers privilegium 😊.

Men jeg kunne nu også godt tænke mig, at vi i de kristne forsamlinger fik køn og seksualitet noget mere på prædikestolen. Så vores sønner og døtre ikke kun skal lære om det i skolen og gennem medierne. For deres undervisning og agitation om sagen er præget af Birgitte Possings – og andre kønsopløsende holdninger.

Hvis ikke vi underviser og prædiker om Guds ordning og vilje for mand og kvinde som den positive og befriende velsignelse, det er at leve i overensstemmelse med, hvad vi er skabt til – så er det ikke underligt, hvis næste generation føler sig alene og isoleret i kirken, hvis de har udfordringer med kønsidentitet, kærlighed og parforhold.

Jesus kender alle vores brist og tilgiver alle vores fejltrin. Og som Guds families overhoved har han besluttet, at vi skal være til hjælp for hinanden på vejen gennem verden mod den nyskabte jord. Så lad os komme ind i kampen om kønnet – så vi (og vores børn!) bliver mænd og kvinder efter Guds hjerte!

 


Læs også:

Hvad hjertet er fuldt af …
Astrid Lindgren og Gud
Forårs-snevejr er ikke farligt
Den uhellige treenighed
Ikke at vælge er også et valg
Uden pinse ingen Jesusvidner
Verden er i veer

 

Blogindlæg er udtryk for forfatterens egen holdning, og den kan derfor ikke nødvendigvis tages som udtryk for redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook