Uden pinse ingen Jesusvidner

Absolut intet kan forandre Guds kærlighed! Men kun Helligånden kan overbevise mig om, at det er sandt.

Kender du det, at et bibelvers pludselig får ny betydning? I årevis har du forstået et bibelafsnit på en bestemt måde, og så en dag ser du, at det også kan betyde noget andet? Eller betyde noget mere, have flere nuancer?

Det er Helligåndens værk, når det sker. Han forklarer bibelordene for os. Og det er det fantastiske ved pinse. Hvis ikke Helligånden var kommet til jorden, kunne vi slet ikke forstå Bibelen i tro. Og vi havde hverken mod eller kraft til at være Jesu vidner.

Men nu er Helligånden her og forklarer Guds levende ord for den, der beder om det. Og det er næsten magisk – man kan altid finde noget nyt i Bibelen, uanset hvor mange gange man har læst den. Fordi forholdet til Jesus er en relation, der udvikler sig og vokser, så afslører Helligånden dybderne og facetterne i Guds ord i takt med, hvor hans barn er  – i livet og på troens vej.

Jeg havde sådan en ”Helligånds-oplevelse” fornylig, mens jeg læste Romerbrevet kapitel 8. Det vil jeg gerne dele her:

Hvad medfører det at være skilt fra nogen?

Når man bliver skilt, betyder det som regel, at man flytter hver til sit og fremover lever hver sit liv uden unødvendig kontakt. Skilsmissepar har skilt sig af med kærligheden til og kærlighedshandlingerne over for den anden.

Man kan også blive ufrivillig skilt. Så betyder det som regel, at den part, der bryder forholdet, ikke længere elsker og har omsorg for den part, der ikke vil skilles. Man kan også blive ufrivilligt skilt på grund af dødsfald. Den døde vælger jo ikke at holde op med at elske, men kan det i sagens natur ikke. Begge ”skilsmisser” er meget smertelige for den efterladte.

Familier kan også ufrivilligt blive skilt ad på grund af krig, forfølgelser eller naturkatastrofer. I den situation er man vel ikke i tvivl om hinandens kærlighed, men den kan jo ikke udfolde sig på grund af adskillelsen. Man modtager ikke alle kærlighedens gerninger fra sine savnede familiemedlemmer. Man er skilt fra den andens kærlige rækkevidde, men ikke den andens kærlighed i sig selv.

I Romerbrevet kapitel 8 står der: ”Hvem kan skille os fra Kristi kærlighed?” Og så remses der mulige situationer op, men konklusionen er: Intet og ingen kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus vor Herre.

Intet kan skille mig fra Jesus

Jeg har altid forstået disse vers sådan, at ingenting kan komme imellem Gud og mig. Som kristen bor Helligånden jo i mig, så hvor jer er, er Jesus også. Intet kan skille os to ad.

Det er sådan set også rigtig nok. Bibelen siger et andet sted, at ingen kan rive noget ud af Guds hånd. Men hvad står der faktisk i Romerbrevet 8? Det retoriske spørgsmål lyder: Kan nød, angst, sværd, engle, magter eller nogen skabning skille os fra Kristi … kærlighed!

Disse bibelvers siger altså ikke, at hvor jeg er, er Jesus også – men at hans kærlighed altid er hos mig.

Jamen, tænker du måske, hvad er lige forskellen?

Forskellen er denne: Når jeg møder noget mindre behageligt i mit liv, så er jeg meget hurtig til at tænke: Sover du, Gud? Eller elsker du mig ikke mere? Hvis du elskede mig, ville du vel ikke lade mig lide?

Guds kærlighed forandrer sig ikke

Kender du til det? Når lidelsen banker på, så tænker, taler eller føler du dig, som om Jesus ikke elsker dig mere. Men det gør han! Også selvom hans kærlighed for os at se kommer mærkeligt til udtryk. Hele Romerbrevet kapitel 8 er en lang argumentation for, at intet – absolut intet, som et Guds barn møder af godt eller ondt – kan forandre hans kærlighed til os!

Fordi Gud én gang har givet sin søn hen for os, er der ingen fordømmelse for dem, der er i Kristus Jesus, og intet kan ændre hans løfte til os om evigt liv i herlighed. Intet og ingen kan.

Om du er ung, stærk, talentfuld og har succes i familieliv og arbejdsliv: Jesus elsker dig, og din vellykkethed kan ikke få hans kærlighed til at blegne – eller vokse for den sags skyld.

Om du er midt i livet, træt og uden arbejde og familie: Jesus elsker dig, og dine omstændigheder kan aldrig bringe dig udenfor hans kærlige rækkevidde.

Om du er ramt af kræft, har lagt et barn i graven eller lever adskilt fra din familie i et fremmed land: Absolut ingen kan få Jesus til at opgive at elske dig.

Intet og ingen kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre. Kun vi selv kan skille os af med hans kærlighed ved at vende ham ryggen og bryde forholdet.

 

 

 


Læs også:

Hvad hjertet er fuldt af …
Astrid Lindgren og Gud
Forårs-snevejr er ikke farligt
Den uhellige treenighed
Ikke at vælge er også et valg

 

Blogindlæg er udtryk for forfatterens egen holdning, og den kan derfor ikke nødvendigvis tages som udtryk for redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook
Relaterede artikler