Svar som Jesus5 minutters læsning

Jesus besvarede ofte svære spørgsmål på tre måder: Ved at svare på et andet spørgsmål, ved at svare med et andet spørgsmål, eller ved slet ikke at svare. Det kan vi tage ved lære af.

Det kan godt være, at Jesus havde svar på alt, men han svarede ikke altid direkte på de udfordrende spørgsmål, han fik. Af og til besvarede han et spørgsmål med et andet spørgsmål. Andre gange besvarede han et helt andet spørgsmål. Og lejlighedsvis besvarede han slet ikke det spørgsmål, han fik stillet.

Jeg tror ikke, at mange vilkår for kristne har forandret sig synderligt fra Jesu tid og op til i dag. Vi møder stadig et væld af udfordringer, og kristne stilles stadigvæk over for et utal af svære spørgsmål. Kristnes meninger er ikke populære, og vi vil møde stærke og endda hadefulde reaktioner på vores holdninger fra tid til anden. Hvis vi besvarer et kritisk spørgsmål med et bibelsk korrekt svar, vil vi sagtens kunne gøre folk oprevne. Lad os derfor reflektere over, hvad vi kan lære af Jesus omkring det at svare på svære spørgsmål.

Lad os tage en klassiker om homoseksualitet til eksempel, der er et kontroversielt emne nu til dags, som mange kristne forholdes. Ved at tage ved lære af, hvordan Jesus forholdt sig til ømtålelige emner på hans tid, er der tre måder, hvorpå vi kan vælge at forholde os til svære spørgsmål om f.eks. homoseksualitet på.

Den første måde: Besvar eller stil et vigtigere spørgsmål. Jesus forstod, at bagved nogle udfordringer lå et vigtigere og mere grundlæggende spørgsmål, og dette spørgsmål gælder ofte lige så meget for os selv som for andre. Før vi svarer på et kontroversielt, etisk spørgsmål om seksualitet, kan det være godt at vide, hvor den person kommer fra, som stiller spørgsmålet. Hvis personen f.eks. tror på, at Gud eksisterer, kan man spørge, om det betyder noget for vedkommende, at Gud har skabt os og fortalt os, hvordan vi skal leve? Dette er et afgørende spørgsmål at kende svaret på. For hvis nu personen ikke ønsker at justere sine holdninger til etiske spørgsmål efter, hvad Gud mener, som har skabt ham – eller i det mindste respektere nogen som dig, som faktisk prøver at adlyde Guds retningslinjer –, hvorfor så overhovedet gå ind i palaver om din fundamentale etik? Vores moral udspringer som en logisk konsekvens af vores teologi, så med andre ord er etiske spørgsmål sekundære til spørgsmålet, om Gud eksisterer eller ej. Hvis nogen vrænger ad Gud, selv om vedkommende tror, at Gud eksisterer, så kan vi måske antage, at personen ikke oprigtigt ønsker at søge og kende sandheden. Hvis personen ikke tror, men i princippet er åben for, hvad Gud mener om seksualitet, så bør man måske snarere tale om Guds eksistens med vedkommende, og ikke detaljer om moral og for den sags skyld seksualmoral.

Den anden måde: Spørg om vedkommende er tolerant. Før du giver et politisk ukorrekt svar til spørgsmålet, må du sætte et værn op. Spørg f.eks.: ”Ser du dig selv som et tolerant eller intolerant menneske? Respekterer du fremmedartede tanker, eller fordømmer du mennesker for at have holdninger, som er anderledes end dine egne?” Personen kan kun svare på to måder. Hvis vedkommende svarer, at han er tolerant, hvilket de fleste nok vil svare, vil det være svært for vedkommende at fordømme dig eller kalde dig homofobisk uden selv at se skyldig ud, for fordømmelsen vil kræve, at han bryder med det svar om hans karakter, han lige har givet. Hvis vedkommende derimod indrømmer, at han ikke er tolerant, så kan du svare, at du ikke føler dig tryg ved at dele din mening med et intolerant menneske. Personen diskvalificerer sig selv fra en civiliseret samtale, og du kan føle dig fri til ikke at svare.

Den tredje måde: Lad Jesus tage kritikken. Måske virker det underligt at tro, at Jesus ville gribe et spørgsmål sådan an, eftersom han jo selv var Jesus, men princippet svarer til noget, Jesus selv gjorde brug af. Jesus placerede ofte ansvaret for sine ord eller handlinger på Gud Fader, og derfor kan vi gøre det samme, blot med Jesus som stedfortræder for Faderen. Selv om mange i vores kultur kan have en negativ indstilling over for kristne og kirken, vil mange alligevel mene, at Jesus er sej nok – han er kærlig, han er medlidende, han er bare Mr. Good Guy. Udnyt at personen måske har et godt billede af Jesus, når du står over for at skulle give et politisk ukorrekt svar på et spørgsmål om eksempelvis homoseksualitet. I stedet for at lade det fremstå som om, at det er dit synspunkt, at homoseksuel praksis er syndig, så lad Jesus stå til ansvar for den etiske holdning. Peg f.eks. til Matt 19,4-6, for i denne passage opsummerer Jesus den bibelske ramme for sex og ægteskab ved at citere Skabelsesberetningen og bidrage med sine egne kommentarer til skabelsesordningen. Simpelt sagt var Jesu syn på sex og ægteskab, at det var forbeholdt én mand og én kvinde, der skal blive ét kød i én livstid. Derefter kan du forklare, at eftersom du tror på Jesus og er hans discipel, så må du indtage samme holdning som ham. Du har ikke friheden til selv at træffe beslutning om seksualitet, moral og etik, for hvad end Jesus mener på disse områder, må du mene det samme. Ved at pege på Jesus som årsagen til din holdning kan du lade ham påtage sig kritikken for dit synspunkt, og hvad end du må få af kritik for dine synspunkter, kan du aflede og lade ramme Jesus. Og det er helt i orden, for han kan tage det.

Blogindlæg er udtryk for forfatterens egen holdning, og den kan derfor ikke nødvendigvis tages som udtryk for redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook