At være vanen tro

Som studerende er jeg velsignet med en meget lang sommerferie, med god tid til at flygte fra hverdagens studielæsning, opgaveskrivning og andagtsliv?

Sommerferien er efterhånden et afsluttet kapitel for de fleste, og hverdagens rutiner trænger sig på. Som studerende er jeg velsignet med en meget lang sommerferie, med god tid til at flygte fra hverdagens studielæsning, opgaveskrivning og andagtsliv? Der skal ikke lyde meget brok fra min side over 2 måneders ferie, men afbrækket fra hverdagen medfører desværre ofte også et afbræk fra mit trosliv. Den daglige bibellæsning drukner ofte i rejser eller skæve døgnrytmer. Når vanen med andagten efter aftensmaden eller før sengetid ikke kan overholdes, flyder det hele lidt ud med badevandet.

Jeg tror desværre at vaner og rutiner har fået en negativ klang blandt kristne. For vel er det en overvejelse værd, hvis bønslivet er blevet en floskel, eller hjernen er gået i seng før jeg får åbnet min bibel, fordi ”jeg skal”. Jeg må dog blankt erkende, at hvis det ikke var for vanens magt, fik jeg meget sjældent åbnet min bibel eller bedt min aftenbøn. For selv om spontanitet er et buzzword i dagens samfund, er det desværre sjældent for mig, at der opstår en impulsiv trang til længere bibelstudie eller bøn. Her har vanen sin magt! For Guds ord er levende også selvom jeg måske kun er 80% tilstede. Det er livgivende for min spirende tro at få de daglige dryp.

”For Guds ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd…” Hebr. Kap. 4 vers 12.

Kraften og virkningen ligger i ordet og ikke i mig, det er Gud der gør arbejdet. Min mentale tilstedeværelse kan påvirke betingelserne, og jeg vil da altid opfordre til at være mentalt tilstede og prioritere andagtslivet. Vanen kan dog medføre, at vi netop nogle gange dykker længere ned i ordet, nysgerrigt læser videre eller deler et ord med vores venner.

Til sidst et tip fra psykologiens verden – hvis en vane skal indarbejdes, skal dette helst ske samme sted og samme tidspunkt på dagen over en rum tid. Desuden kan vi hjælpe os selv med lidt simpel priming (påvirkning). Dette kan være andagtsbogen, der ligger synligt fremme, og måske helst lidt i vejen for fjernbetjeningen, studiebogen eller computeren. Da er sandsynligheden for den daglige læsning større.

God bibel-vane-læsning!

Blogindlæg er udtryk for forfatterens egen holdning, og den kan derfor ikke nødvendigvis tages som udtryk for redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook
Relaterede artikler