Tre s’er, der kan forstyrre andagtslivet

Forskellige ting kan forstyrre andagten. Læs her om tre af dem og få konkrete tips til andagtslivet.

Der skal ikke meget til at forstyrre en andagtsstund. Af forskellige årsager kan andagten ryge helt i vasken eller bare distraheres.

I dette blogindlæg vil jeg pege på tre årsager, der kan forpurre andagten på den ene eller anden måde. De tre årsager kaldes de tre s’er: Søvnmangel, Superdårlige prioriteringer og Synd, der ikke er gjort op med.

Søvnunderskud

Det virker næsten som en plat forklaring, men jeg tror faktisk udfordringen er reel nok for manges vedkommende. Den amerikanske teolog D. A. Carson skriver: ”Nogle gange er det at få sig en god nattesøvn det mest gudfrygtige, man kan gøre … [normalt gør du] dit åndelige liv en tjeneste ved at få den søvn, som din krop har brug for.”1Fra bogen Forargeligt – Kristi kors og opstandelse s. 159 (LogosMedia, 2013). Citatet er fra en sammenhæng om årsager til tvivl, men tankegangen kan også gøre sig gældende i forhold til andagtslivet.

Mange kender formentlig til at miste fokus i bibellæsningen eller at bevæge sig langs søvngrænsen i bønnen. Under andagten er der nemlig ofte ro, man sidder godt – og så kommer søvnen snigende. Men søvnunderskuddet kan også forhindre at andagten overhovedet påbegyndes: Det er sent, jeg er træt – og ender med at droppe andagten for at gå i seng.

Flere søvnforskere peger på den fatale indflydelse manges søvnunderskud har på både hverdag og helbred. Jeg tror ikke vi skal undervurdere indflydelsen på andagtslivet. Overvej: Hvis dit søvnunderskud smadrer dit andagtsliv, kan det på sigt være til fare for dit åndelige liv!

Et staldtip til andagtslivet: Det er godt at lytte til Carsons råd, men for nogle er det simpelthen ikke muligt at sove 8 timer i døgnet. Læg da andagten på et tidspunkt, hvor du ved, at du er frisk – også selvom du kun har 10 minutter. Måske en sen aftenandagt eller tidlig morgenandagt ikke er det rigtige for dig?

Superdårlige prioriteringer

Muligvis kan du nikke genkendende til følgende scenarie: Efter en studie-/arbejdsdag er der flere ting, du skal nå: handle ind, ringe til en ven, lave mad, og så er der fodbold/udvalgsmøde/etc. Ofte ender det med, at andagten bliver den aktivitet, som må tilrettelægge sig efter de andre. Og ofte bliver den skubbet, så den ligger efter alt det andet.

I praksis er dette en nedprioritering af andagten. Og de nedprioriterede ting er netop dem, som skæres fra, når vi opdager, at vi ikke kan nå det hele. Dermed kan andagten ende med at ryge i svinget.

Overvej dette: Har superdårlige prioriteringer taget andagtslivet som gidsel, kan det åndelige liv ende med at betale prisen.

Et staldtip til andagtslivet: Prioritér tid og rum, hvor du har ro omkring dig. Måske skal du have et fast tidspunkt hver dag. Måske tvinger din kalender og din disciplin dig til at være mere fleksibel – planlæg i så fald hvornår du vil holde andagter i ugens løb og smid det i kalenderen. Vær realistisk og drop høje ambitioner af den slags, der alligevel ikke bliver til noget.

Synd, der ikke er gjort op med

Uopgjort synd kan på en mærkelig måde fungere som blokade i andagtslivet: Bønnen forstummer og budskabet fra andagtsbogen møder en mur. Der er noget, der skal gøres op med!

Dette problem stikker dybere end søvnunderskud eller dårlige prioriteringer, hvor løsningen er mere praktisk. At andagtslivet forstyrres er da kun et symptom på samvittighedsforhold i vores liv, der i længden kan føre os væk fra Jesus.

Bring dine forhold frem for Jesus – også når det er samme sag for 1000. gang og du ikke er sikker på, at Jesus vil tage imod dig. Og bring dine forhold frem for Jesus, selv når du mærker, at noget i dig ikke helt gider. Det gælder det åndelige liv! Find trøst i, at Jesus ikke vil vise dem bort, som kommer til ham.

Et staldtip til andagtslivet: Start andagten med en bøn, hvor du åbent bringer din synd og dine uopgjorte forhold frem for Gud. Bed evt. Salme 51, hvis du mangler ord. I det hele taget må det gerne være en vane at bekende sin synd i forbindelse med bøn og andagt. Det bliver syndsbekendelsen ikke nødvendigvis mekanisk af!

Fodnoter:   [ + ]

1. Fra bogen Forargeligt – Kristi kors og opstandelse s. 159 (LogosMedia, 2013). Citatet er fra en sammenhæng om årsager til tvivl, men tankegangen kan også gøre sig gældende i forhold til andagtslivet.

Blogindlæg er udtryk for forfatterens egen holdning, og den kan derfor ikke nødvendigvis tages som udtryk for redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook
Relaterede artikler