Fra stresset liv til bibelhjerte5 minutters læsning

30.000 sygemeldes med stress – om dagen! Selv samfundets ”mønsterelever” bryder sammen. Kan jeg selv gøre noget, for ikke at blive den næste i statistikken?

Der er skrevet et fint indlæg her på siden med tre bud på, hvorfor vi har så travlt. Det første handler om samfundets kompleksitet. Jeg har lige læst en kronik (kun for abonnenter, desværre) om en stressramt læges frustrationer over netop dét. Hun spørger: Når jeg har gjort præcis det, samfundet har bedt mig om, hvorfor blev jeg så fyldt af tristhed, lede og udmattelse ved mit eget liv? Hvorfor kunne jeg ikke klare racet? Hvem er jeg, hvis jeg ikke udfører noget nyttigt?

Kronikken er fra 11. september 2019. I en af kommentarerne oplyses det, at der i Danmark for tiden er 30.000 sygemeldinger på grund af stress – om dagen! ”Mulighedsbegæret er en af de vigtigste faktorer i maskineriet. Det gør os til villige deltagere i accelerationspsykosen,” stod der i en anden kommentar. Og jeg tænkte: Ja, vi har selv et ansvar, men vores samfund er også sygt. Og det er blevet sygere, siden jeg selv skrev et essay om stress og menneskesyn i 2007.

Men hvad kan jeg gøre? Hvad kan vi helt konkret gøre for at forebygge, at vi bliver det næste offer for stress med et års sygemelding og måske permanente skader til følge? En tredje kommentar til kronikken havde dette bud: ”Alle undersøgelser i forhold til livskvalitet samt livslængde tyder på, at mennesker, der tror på noget større end dem selv, lever både længere og bedre end ateister.”

Tror du på noget større? Så har jeg et meget konkret bud på, hvordan du kan forebygge stress.

Få en kærlighedsrelation til Gud

Personligt mener jeg, at ”noget større” ikke er hvad som helst eller hvem som helst. Det er Jesus Kristus. Han er alle menneskers skaber og dommer og den eneste, der kan give dig sand livskvalitet – både før og efter døden. Han tilbyder dig sin kærlighed, sit fællesskab. Han vil være din frelser, bror, far, rådgiver – og brudgom! Og den eneste måde, vi lærer ham at kende på, er via hans ord. De ord, vi har i Bibelen.

Men han har en finurlig, kvindelig egenskab (eller er det omvendt?)

Gud elsker dig og ønsker du skal elske ham tilbage. Han inviterer dig på date i Bibelen. Men han er kostbar. Han ønsker, at du skal mene det alvorligt. At du virkelig skal ønske en kærlighedsrelation til ham. Bruge tid på at lære ham (bedre) at kende.

I kristne sammenhænge får vi tit tudet ørerne fulde af, at 10 minutters bibellæsning før sengetid er bedre end ingenting, for bibellæsning er føde for sjælen, som mad er det for kroppen. Det er sandt nok, men hvordan mon din krop vil have det på den lange bane, hvis du hver morgen greb et stykke brød på vej ud ad døren og en burger på vej hjem fra arbejde, fordi du har så travlt?

Så læs Bibelen l a n g s o m t !! Og der findes et rigtig fint hjælperedskab til det!

Skaf dig en Bibelhjerte

Bibelhjerte hjælper dig til at smage på Bibelen. Gå i dybden med relationen til Jesus. Blive et taknemmeligt menneske.

Bibelhjerte er navnet på en notesbog, som kan købes. Der medfølger en vejledning i, hvordan du kan læse Bibelen langsomt. Der er også hjælpespørgsmål, -streger og -bokse, hvor du kan skrive, tegne, klistre din respons på det, du læser.

Jeg har selv i mange år skrevet respons i en tom notesbog. Det er også guld værd, men med Bibelhjerte jeg har især fået fornyet min taknemmelighed ved at blive opfordret til at skrive en bøn ud fra hver lille bibelpassage, som jeg har læst langsomt 3 gange.

Du har måske hørt, at det er godt at bede Bibelen? At især Salmernes bog også kan bruges til at kommunikere tilbage til Gud. Så bibelordet ikke kun er Guds tale til dig, men bliver en dialog imellem jer? Jeg har fået et helt nyt forhold til Romerbrevet efter at have ”skrevet det om” i bønner. Det er ikke bare et teoretisk lærebrev for mig mere, det er livgivende kærlighedserklæringer fra Jesus selv, som er blevet ”fordøjet” til åndelig næring, til et større bibelhjerte.

Kom tilbage til virkeligheden, fru Olsen! Kan langsom bibellæsning virkelig forebygge stress?

Langsomhed øger vores robusthed

Der er (selvfølgelig) ingen automatik i det a la: ”Input: 1 kapitel bibel, output: 1 dags ekstra robusthed.” Jesus er ikke en automat – eller en bog af papir. Han er en levende person, som er klogere end mig og opfordrer mig til at grunde over hans ord, fordi det giver mig ”det større” som ballast i mit liv, når samfundet kører i topfart. Fordi det giver mig et bibelhjerte i stedet for et stresset hjerte.

Han har (også) skabt min hjerne, så jeg husker, forstår og erkender bedre ved gentagelser, ro og langsomhed. Så det handler egentlig (hvis du ikke gider det med Gud) om at handle på vores begrænsninger. Lytte til sin krop. Turde være stille og alene med sig selv. Og skrive sine tanker ned – med håndkraft.

”Der er i håndskrivningen en sansemotorisk inderlighed, som indvirker på vores forståelse og hukommelse.” Christian Mosbæk-Johannesen

God læse- og skrivelyst!

 


Læs også:

Luk munden på burde-dragen
Hurra, ferien er forbi!
Omspændt af synden
Verden er i veer
Mand og kvinde som Guds billede
Hvad hjertet er fuldt af …

 

Blogindlæg er udtryk for forfatterens egen holdning, og den kan derfor ikke nødvendigvis tages som udtryk for redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook