Gud er i kontrol, selv når han sover6 minutters læsning

Alle mennesker oplever kriser. Det interessante er, hvad krisen gør ved os og vores gudsforhold.

Har du råbt til Gud i dine livsstorme? Har du skreget: Gud, hvorfor sover du? Er du ligeglad med mig? Så er du ikke den første. Og næppe den sidste. Det virkelig interessante spørgsmål er, hvad sådan en oplevelse har gjort ved din tro på og tillid til Gud.

Jeg har lige læst korrektur på en bog med det tema (mere om den senere). Og så kom der her forleden hele to blade i min postkasse, der også satte fokus på ”lidelsens problem”. Så selv om spørgsmålet har været vendt og drejet i årtusinder, er det stadig aktuelt.

Nogle mennesker bliver vrede på Gud, når de oplever modgang. Et eller andet sted mener de, at det er Guds job at passe på dem og gøre livet her komfortabelt for dem. Som det blev udtrykt i en af artiklerne, jeg fik læst:

Guds job er at fri os fra alt ondt …

”Selve Guds væsen er at tjene. Det kan vi godt lide. En Gud, der er til for os. Som hjælper, bakker op, forstår, tilgiver og jævner vejen for os. … Vi kan lide Jesus som brødkongen, mirakelmageren, hjælperen, beskytteren. Ham, der giver velstand, velvære, trivsel. Ham, der rydder vejen foran os, fjerner problemer og lidelse. Ham, der ikke blander sig i vores liv, undtagen når han bliver budt ind, fordi vi finder det nødvendigt.”

I et andet blad var der så vidnesbyrd fra personer, som har haft modgang, og som tilsyneladende har citerede grundopfattelse, for responsen var: Jeg blev vred på Gud, mit tab er meningsløst, nok eksisterer Gud, men han vil mig ikke det bedste, han er utilregnelig, selvom han nok har medlidenhed med min smerte.

Det er en trist udgang af en krise, synes jeg. For hvis vi tror, at livet som kristen skal være komfortabelt, så bliver vi skuffede. Vi er blevet lovet et evigt liv i glæde – og det er et fantastisk perspektiv at få ind over livet her og nu! Men inden vi når frem til evigheden, har vi kun Jesu ord om, at en discipel må forvente, at det går ham, som det gik hans Herre: lidelse, afsavn, kamp og død.

En person, der i den grad har fået lov til at smage dét discipelliv, er den amerikanske præst Andrew Brunson.

Gud har forladt mig!

Andrew Brunson og hans kone var missionærer i Tyrkiet i over 20 år. Men en dag i 2016 blev han fængslet. Han sad i tyrkisk fængsel i to år. Han havde forventet forfølgelse for sin tro i et muslimsk land, men han var ikke forberedt på at føle sig forladt af Gud.

Det er en skrækkelig historie om horrible retsforhold og om, hvordan Brunson blev et politisk gidsel på højeste niveau. Men det virkelig interessante er hans troshistorie. Han siger sådan til Christianity Today:

“Min troskrise var ikke et spørgsmål om at blive fængslet. Dét er forfølgelse, og Jakobs brev lover, at det vil ske (Jak1,2). Det var mere følelsen af forladthed. Jeg havde forventet, at Guds kraft ville strømme ind i mig. Jeg havde forventet at mærke en overvældende følelse af nåde. Da dette ikke skete, fik jeg selvmordstanker.

Jeg stillede spørgsmål til Guds kærlighed, loyalitet og trofasthed, men i virkeligheden havde han spørgsmål til mig: ”Vil du være loyal? Vil du elske mig? Forbliver du trofast, selvom du føler dig forladt og skuffet? ”Jeg blev testet, og det var smertefuldt. Men når din trofasthed testes og består, er der en stor belønning. Det bringer dig til et nyt niveau af intimitet med Gud.”1 https://www.christianitytoday.com/ct/2019/october/andrew-brunson-gods-hostage-persecution-abandoned.html

(Er du god til engelsk, kan du læse mere ved at klikke på linket i noten. Ellers må du jo vente med hele den meget spændende og tankevækkende historie, til bogen, som jeg har korrekturlæst, udkommer på dansk.)

Jesus er aldrig ligeglad

Jesus var ikke ligeglad med Brunson. Og præsten gik ikke under. Han blev ikke sindssyg. Han begik ikke selvmord. Han mistede ikke troen – tværtimod. Men det interessante for mig er, at Gud var lige så tavs over for en forfulgt præst i fængsel, som han er over for mig i komfortable Danmark.

Brunson oplevede en ekstrem udgave af mine tvivl og anfægtelser. Men Gud havde også store ting for med Brunson; igennem hans fængselsophold vækkede Gud det meste af verden til forbøn for Tyrkiet. Gud har også en plan med mig. Der er en mening med mine tab og lidelser, om det så ”kun” er at blive bevaret for evigheden.

For det gælder for såvel en aktiv og missionerende præst som for en anonym kone med et trivielt liv:  Det er okay, når vi kommer ud i livsstorme, at vi råber som disciplene ”Mester, er du ligeglad med, at vi går under” – men vi får også alle det samme svar:

”Hvorfor har du så lidt tillid til mig? Jeg har skabt og opretholder verden og er i fuld kontrol – også når jeg sover. Jeg gav afkald på min komfortable position i Himmelen for at dø for dine synder – så kald mig ikke ligeglad! Som en nåde – ikke som en ret, du har – kan jeg stille stormen for dig, men uanset så går du ikke evigt under, når du er i samme båd som jeg.”

Og som Jesus spurgte først apostlen Peter, siden præsten Brunson, tror jeg også, han spørger os i dag: Elsker du mig? Vil du følge mig hele vejen hjem til glæden, uanset hvilke storme jeg kaster dig ud i?

Eller, som det er formuleret i den artikel, jeg læste: ”Kan du lide ham, der sætter rammerne for dit liv, fastlægger dine prioriteter, bringer modgang, lidelse og tab ind i dit liv? Tror du ham, når han siger, at det, han beder dig om, i virkeligheden er til dit eget ultimative bedste?”2Brian Sjælland i Budskabet 4/2019

Er det kun i de åbenbare velsignelser, Gud viser sin godhed? Vi har en rodfæstet tilbøjelighed til at undvige smerten og skabe Gud om til en, som giver os det, vi selv mener, vi trænger til. Men i mørket lærer vi, at Gud selv er det højeste gode.
Geir Otto Holmås

 


Læs også:

Fra stresset liv til bibelhjerte
Luk munden på burde-dragen
Hurra, ferien er forbi!
Omspændt af synden
Verden er i veer
Mand og kvinde som Guds billede
Hvad hjertet er fuldt af …

 

Fodnoter:   [ + ]

Blogindlæg er udtryk for forfatterens egen holdning, og den kan derfor ikke nødvendigvis tages som udtryk for redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook
Relaterede artikler