5 nytårsforsætter til dit bønsliv

Et ønske om mere fokus på bøn bliver ofte så ukonkret, at det løber ud i sandet. Her er 5 konkrete bud på, hvad du kan gøre for at lade bøn fylde mere i dit liv.

Jamen, hov. Er det ikke lidt sent at begynde at tale om nytårsforsætter, når vi gik ind i januar for over en uge siden? Jo, måske. Men vi ved vel alle, at nytårsforsætter og livsstilsændringer, som starter d. 1. januar, sjældent holder særligt længe. Derfor giver det måske bedre mening at starte op, når jule- og nytårsrushet har fortaget sig og man er klar til at gå i gang med hverdagen igen. Ved årsskiftet har jeg tit tænkt noget i retning af “Næste år skal jeg tage mig sammen og få læst mere i Bibelen”. “Næste år må jeg hellere satse på mit bønsliv”. “Næste år vil jeg have næstekærlighed mere i fokus”. “Næste år tager jeg mit forhold til Gud mere seriøst”. Der er absolut intet i vejen med at gøre sig nogle tanker om, hvad man kan gøre for at komme i en tættere relation til Gud – mit problem er bare, at det tit bliver så ukonkret og diffust. For hvad vil det sige at “have mere fokus på sit bønsliv”? Hvis jeg ikke har sat mig nogle konkrete mål eller udfordringer, ender det ofte med aldrig at blive til noget.

Jeg kommer her med 5 konkrete bud på, hvad “mere fokus på bønslivet” kan indebære. Måske kan du lade dig inspirere til at give dig selv en udfordring det næste år, den næste måned eller den næste uge. Og selvom vores frelse ikke afhænger af antallet af timer brugt på bøn eller bønnernes lixtal, ligger der i bønnen en fuldstændig unik kontakt med vores Gud, vores frelser og vores far.

  • Drop musikken/podcasten i ørerne på vejen til arbejde/studie og brug i stedet tiden på at snakke med Gud. Jeg er typen, der helst bruger tid på bøn, når jeg er ude at gå, løbe eller cykle, for jeg har svært ved at fastholde tankerne, når jeg sidder stille. I stedet falder det mig naturligt at lægge dagen over til Gud, mens jeg cykler på studie, og tit oplever jeg at føle mig inspireret af de ting, jeg møder på vejen, som bliver omsat til forbøn eller takkeemner. Måske virker det også for dig! Prøv at afsætte transporttiden på bøn (men lad være med at lukke øjnene, for så kan det godt ende med at blive lidt for udfordrende…)
  • Start en forbønsgruppe op. En gruppe, hvor I er 3-5 personer, der mødes og beder sammen så tit, som det passer jer (evt. en gang hver anden eller tredje uge). Selvom du måske er en del af et større kristent fællesskab, er der virkelig guld at hente i de mere intime fællesskaber, hvor det er mere trygt at dele de svære ting og være ærlig. Brug god tid på at dele takke- og bedeemner med hinanden og skriv dem gerne ned, så I kan følge med i, om I oplever bønnesvar på nogle af punkterne. 
  • Find hver uge en person i din omgangskreds, som du vil have ekstra meget fokus på i forbøn. Tak Gud for, at vedkommende er i dit liv og læg de ting over til Gud, som du ved, at personen kæmper med. Det kan godt kræve lidt mod, men prøv så at skrive til vedkommende, at du beder for hende/ham – også selvom vedkommende ikke er kristen. Det tror jeg, de færreste vil blive vrede over, og det kan betyde rigtig meget at vide, at der er en person, som tænker på én og beder for én.
  • Hvis du synes, det er svært at prioritere stilhed med Gud, så sæt konsekvent 15 minutter om dagen af til det. Lad evt. de 15 minutter være fleksible i den forstand, at de både kan ligge om morgenen efter morgenmaden, når du kommer hjem om eftermiddagen, lige inden sengetid, eller hvad du nu foretrækker. På den måde gør det ikke noget, at du “har glemt det om morgenen” eller havde for travlt, for det kan sagtens gøres senere på dagen. Sæt evt. et ur til 15 minutter og lad så være med at foretage dig andet i de minutter. Selv hvis du keder dig eller kommer i tanke om noget, du skal have gjort, så øv dig i fordybelse.
  • Skriv nogle bønner ned. Find nogle overordnede emner, som fylder meget i dit liv, f.eks. taknemmelighed, tvivl, misundelse, frimodighed, discipelskab, kærlighed, familieforhold, synd osv. For hvert emne formulerer du din egen bøn på skrift. Få alle dine tanker ned, både frustrationer, bekymringer, glæder og bede- og takkeemner. Husk, det er kun dig og Gud, der kender til det, så du skal ikke være bange for at være ærlig. Du kan evt. skrive bønnerne i en lille notesbog, som du kan finde frem, når du har svært ved at bede eller har brug for nogle bønner, der er formulerede. Bagerst i Den Danske Salmebog er der en bønnebog, hvis form du kan lade dig inspirere af, hvis du ikke ved, hvordan du skal gribe det an.

Fil. 4,6: Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak.

Blogindlæg på TilLiv.dk afspejler ikke nødvendigvis redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook
Relaterede artikler