Corona betyder krone

Påsken er ikke aflyst. Da Jesus stod op af graven, blev hans håne-krone til en sejrs-krone.

Så er den her. Fastens endemål og klimaks: Påske! Men det er i 2020 ikke en påske som sædvanlig. Ingen gudstjenester, påskefrokoster eller udflugter med storfamilien. En påske, hvor vi max på være 10 sammen med 2 meters afstand – og helst udenfor.

Påsken er ikke aflyst

Der er en tegning i omløb på flere medier med overskriften Påske 2020. Man ser Jesus stikke hovedet ud af graven og en romersk soldat udenfor, der siger: Karantæneregler! Gå ind igen! Den er da meget sjov – og ligger jo lige til højrebenet: Er påske og kirke aflyst, så er opstandelsen vel også aflyst?

Men heldigvis er det kun en vittighedstegning. For påske er (jo) ikke bare et skuespil, vi gentager år efter år. Det er virkelige begivenheder, som vi fejrer år efter år. Det er en væsentlig forskel. For uanset om påsken så blev helt forbudt, så ændrer det ikke ved det faktum, at

  •  Jesus indstiftede nadveren for sine disciple skærtorsdag
  • Jesus blev pint under Pontius Pilatus og døde på et kors langfredag
  • Jesus opstod af graven påskedags morgen og viste sig for flere

Disse trossandheder kan vi sagtens fejre, selvom fysiske kirker er lukkede, og vi ikke må være mere end 10 sammen samtidig. Det handler bare om at tænke lidt ud af boksen.

Rigtig mange kirker og trossamfund er gået online. Mange klarer sig med en mobiltelefon og internetforbindelse, andre er rutinerede i IT og kan (næsten) lave videogudstjenester så godt som Danmarks Radio.

Det interessante er, at påskens budskab i 2020 kommer ud til langt, langt flere. Fordi folk derhjemme kan høre og se uden at skulle tage det store skridt ind i den fysiske kirke. Og corona-situationen har helt sikkert fået flere mennesker til at spørge efter Gud.

Så det er da værd at takke for! Og være obs på! For måske er det din nabo, kollega eller studiekammerat, der har set eller hørt noget om Jesus på nettet, som han eller hun har lyst til at få en uddybende snak med dig om? Over hækken, i parken eller på parkeringspladsen ved supermarkedet?

Tornekrone og sejrskrone

Jeg blev gjort opmærksom på, at corona betyder krone. I den første påske fik Jesus en tornekrone. Som en hån, der matchede skiltet på hans kors, hvor der stod: Jødernes konge. Og jeg kom til at tænke på salmen: “O hoved højt forhånet”, som fortsætter: O hoved tornekronet til smerte, spot og spe.1 Du kan finde teksten her: https://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/193 og høre salmen her: https://www.youtube.com/watch?v=YhX_G9QKyDg&list=PLyD60uBvYug1Gc8Y_8PsLQYuOJRf6TS99&index=9&t=0s

Jesus bar tornekronen for mig! Han blev korsfæstet for mig! Bibelen siger, at han blev gjort til synd. Al verdens synd og oprør mod Gud, inklusiv dit og mit, blev samlet og straffet i Jesus på korset. Dermed blev han retmæssigt hånet, retmæssigt straffet og retmæssigt sendt i Helvede, forladt af Gud.

Og Bibelen siger, at han gjorde det i stedet for mig. Så jeg kunne slippe fri. Da Jesus stod op af graven var hele min gæld til Gud betalt, og Jesus blev kongernes konge over hele universet! Og håne-kronen blev til en sejrs-krone. Dét er påskens ultimative budskab! Og det gælder selvfølgelig ikke kun mig, ikke kun de trofaste kirkegængere. Alle kan få del i det. Alle kan sige: for mig! Hvis de vil.

Jesus har i påsken givet os en nådig Gud og et evigt liv. Et evigt liv, som også kan beskrives som at få en herlighedskrone. Men det er ikke kun et håb efter døden, også et liv, som begynder nu. Og som Lina Sandell i 1881 har sat rammende ord på i sangen ”O Jesus, åbne du mit øje”:2 Her citeret fra sangbogen, Sange og Salmer nr 83, du kan høre Stoews version af sangen her: https://www.youtube.com/watch?v=Lvw8MnqadgE

Vers 1: Jeg har en Fader i det høje, som faderomsorg for mig bær.

Vers 2: Jeg har en broder ved hans side, som altid træder frem for mig.

Vers 3: Jeg har en talsmand midt i nøden, en trøster og en ven så god.

Vers 4: Jeg har et evighedens rige, hvis grundvold aldrig vakle kan.

Sangen slutter med en bøn, som jeg selv ofte beder. Glædelig påske.

O Jesus, styrk du mig i troen

At jeg må se min herlighed

Og aldrig, aldrig glemme kronen

Beredt for mig fra evighed!


Læs også:

Den usynlige fjende
Krisens muligheder
Ind imellem kommer fasten
Gud er i kontrol, selv når han sover
Verden er i veer
Hvad hjertet er fuldt af …

Fodnoter:

1. Du kan finde teksten her: https://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/193 og høre salmen her: https://www.youtube.com/watch?v=YhX_G9QKyDg&list=PLyD60uBvYug1Gc8Y_8PsLQYuOJRf6TS99&index=9&t=0s
2. Her citeret fra sangbogen, Sange og Salmer nr 83, du kan høre Stoews version af sangen her: https://www.youtube.com/watch?v=Lvw8MnqadgE

Blogindlæg på TilLiv.dk afspejler ikke nødvendigvis redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook
Relaterede artikler