Et evigt Hut-li-hut?

Fodboldfesten har efterhånden bredt sig til selv de fjerneste afkroge af landet og folk, som jeg aldrig har oplevet gå op i fodbold, skal lige tjekke live-scores. Det er næppe gået nogen forbi, at der for tiden spilles EM i fodbold, og at Danmark for en gangs skyld stadig er med og spiller godt.

Jeg havde oplevelsen af i lørdags at se kampen på stadion i Aarhus med 8-9000 andre glade danskere. Det var svært ikke at blive revet med af stemningen, solskinnet og en 4 måls sejr. Folk forlod stadion syngende og i fantastisk humør. Der er få ting, der som en sejr i sport kan bringe glæde og fællesskab. Samtidig skal der dog ikke andet til end et nederlag næste lørdag, før mandagstrænerne begynder med kritik af spillere og trænere. Så glæden er alligevel ofte kortvarig og skrøbelig.

Hvad skal alt den fodboldsnak til for på Tillivs hjemmeside?

Jo, søndagen efter var jeg i kirke og til nadver. Selvom jeg har været det mange gange, fik jeg alligevel en ny oplevelse, da jeg læste skriftstedet, der står på alterbordet: ” Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket” (Luk. kap. 2 v. 10). Ordene har jeg jo læst og hørt hver jul, men ovenpå en fodboldrus var det alligevel i et nyt perspektiv.

Kommentatorer har flere gange nævnt, at der sjældent har været sådan en glæde og opbakning omkring landsholdet. Men selvom de dog skulle gå hen og vinde på lørdag eller endda vinde hele EM, så er glæden kun for en stund og for de udvalgte. Glæden kommer jo på grund af et andet holds nederlag. Samtidig skal der blot et nyt nederlag til, så er vi kommet ned på jorden igen og halvdelen af holdet forventes bænket.

Den glæde englen proklamerede til hyrderne julenat er ikke kortvarig. Den er ikke på baggrund af andre menneskers nederlag. Glæden har et evigt potentiale og beror på Jesu sejr og Djævelens nederlag. Hvis man læser videre i juleevangeliet, består glæden nemlig i, at der er født os en frelser. Evigheden består i, at vi kan blive frelst til et evigt liv! Sikkerheden består i, at det ikke afhænger af vores indsats! Det sande fællesskab består i, at det vindende hold har alverdens nationaliteter. Heri ligger også en opfordring til at vi kan bidrage til, at glæden bliver ”for hele folket” og ikke blot en lukket klub.

Selvom vi i Danmark har levet MEGET længe på et firserlandshold og en sejr i 92, så vil også selv denne glæde engang fordufte. Det er nemlig desværre ofte sådan, at en evig glæde også let kan blive lidt en glemt glæde, derfor holder jeg meget af dette vers:

”O Jesus, lær mig frydetonen
for, hvad du gav til salighed,
og lad mig aldrig glemme kronen,
du har beredt fra evighed.”
(vers 4 -”O Jesus, åbne du mit øje” – Lina Sandell)

Så god fodboldfest på lørdag, men sats hellere livets glæde på frelseren, Jesus, end på at Danmark vinder EM!

Blogindlæg på TilLiv.dk afspejler ikke nødvendigvis redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook
Relaterede artikler