Guldskåle og telefoner

Verden er af lave, men kristne beder for lidt.

Man hører så meget. Jeg hørte, at studerende på Københavns Universitet, der holder på, at der kun findes 2 køn, risikerer social udstødelse.

Jeg hørte, at et norsk håndboldforbund boykotter en sportshal, som ejes af kristne. Og at et svensk barn sætter den verdenspolitiske klimadagsorden.

Jeg hører om ministre i Danmark, der kræver, at Gud overholder sin vigepligt over for demokratiet. Om fly i Europa, der bliver på jorden af angst for, at coronavirus skal lægge en tredjedel af jorden øde.

Jeg hører krigslarm og krigsrygter og summende skærme, der gror fast til hænder og hjerte, så kærligheden bliver kold … Verden er af lave.

Smuk poesi bevæger

Jeg hørte musik på vej over Østersøen. For på Molslinjens blikdåser bliver man nødt til at lægge sig ned ved 10 sekundmeter, for at maven ikke skal vende vrangen ud. Så jeg fik en kærkommen anledning til at genlytte Nikolaj Paakjærs album fra i sommers: Den sidste telefon før havet.

Jeg blev opmuntret, ja, nærmest euforisk over poesien i sangene. Min indre (halvdøde) poet rørte misundeligt på sig, og min tillærte tekstanalytiker blev begejstret! Det er jo bare genialt, hvordan han kan beskrive et bedende menneske sådan her:

”Ved den sidste telefon før havets lange monolog
slog du mange vågne timer ned,
før du selv faldt til ro.”

Nikolaj Paakjær er selv efterkommer af vestjyske fiskere og har i sangen: ”Minder fra Vestjyllands høfter” skabt et intenst billede i ord og toner af dengang, man var afhængig af havet – og af Gud.

Drukneulykken, der forandrede Danmark

I 1893 døde 26 fiskere i en vinterstorm ved Harboøre. En skelsættende begivenhed, der gav Indre Mission sin første shitstorm i landsdækkende aviser, og Hans Kirk inspiration til sin berømte roman: Fiskerne (1928). Men det medførte også oprettelsen af Kristeligt Dagblad i 1896.

I 2018 blev der udgivet en bog om den dengang 125 år gamle ulykke, fordi kernen i al postyret stadig – og måske endnu mere i dag? – er aktuelt. Shitstormen handlede nemlig mest om præstens prædiken ved begravelsen af de druknede. Han sagde blandt andet:

“Jesus elsker Eder, Mesteren er her og kalder paa Eder, det gjælder ikke blot de Hellige, men ogsaa de Vantro, og det kan jo ikke nytte at nægte, at der ogsaa iblandt dem, der gik bort, vare Folk, som ikke hørte ham til (…) og ethvert Menneske, som dør uden i Tro, han er fortabt.”1  https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/loeb-medierne-med-en-halv-vind-i-harbooere

Den slags begravelsestaler har jeg aldrig hørt. Og tilslutning til det budskab ser jeg sjældent i Kristeligt Dagblad i dag.

Bøn sætter Gud i bevægelse

Men hører jeg tusind opadvendte sukke akkompagneret af knagende knæ? Er Gud i gang med at flytte lysestagen fra Danmark, Norden, Europa, fordi de kristne ikke beder? Eller fordi vi beder dårligt, nemlig kun for vores egne, små hverdagsbehov? Hvornår har du sidst brugt bønnens telefon?

”Der er altid en nat med et nødblus, der kæmper, før det brænder ud. Et sted som ingen ved.
Og en by fuld af kvinder, der vågner og vender sig mod Gud, mens skibet går ned. Langt fra Agger havn.” 2Nikolaj Paakjær: “Minder fra Vestjyllands høfter” fra albummet: Sidste telefon før havet, 2019

I 1893 var livet ikke nær så let som nu. Mange mænd forsørgede deres familie med livet som indsats. Og kvinderne løftede deres ansvar for at skabe trivsel og sammenhængskraft i familie og samfund. Dengang havde de mere brug for Gud. Derfor bad de mere. Og velsignelsens dønninger er nået 100 år ud i fremtiden, måske mere? Men nu virker det til, at det er lavvande … og at kloden snart sættes i brand.

Måske skulle vi få fyldt røgelse i Guds guldskåle – for vores land, vores folk og de vildfarne i verden?

 


Læs også:

Ind imellem kommer fasten
Sådan finder du salmeguld
Gud er i kontrol, selv når han sover
Fra stresset liv til bibelhjerte
Verden er i veer
Hvad hjertet er fuldt af …

Fodnoter:   [ + ]

1.   https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/loeb-medierne-med-en-halv-vind-i-harbooere
2. Nikolaj Paakjær: “Minder fra Vestjyllands høfter” fra albummet: Sidste telefon før havet, 2019

Blogindlæg på TilLiv.dk afspejler ikke nødvendigvis redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook
Relaterede artikler