Hvordan kickstarter du dit andagtsliv?

Jeg bruger en bibellæseplan, der kommer igennem Bibelen på et år, to år eller fire år, afhængig af hvordan man læser. Det virker for mig. Men jeg må også erkende, at i perioder går det så langsomt, at jeg har store passager, jeg læser i et hug for at indhente det forsømte.

Måske kender du det? Eller også kender du et scenarie, som jeg har mødt hos mange:

Du kaster dig ambitiøst over teksterne, og de første par dage eller uger går det faktisk godt. Så rammer du tredje Mosebog, Ezekiels bog eller en anden af de lidt tungere sager – og går i stå! Du forsøger at komme i gang igen, men må sande, efter et par uger, at nærmest alt er sjovere end at læse i Bibelen… Efterhånden er der mere støv på din bibel end under din seng…

Tre refleksioner i den forbindelse:

Bibellæsning er Åndskamp

Den følelse skal vi tage alvorligt – og handle på. Ikke forstået sådan, at du skal give dig selv ret og så droppe Bibelen, men det må få os til at erkende noget; Bibellæsning er i allerhøjeste grad åndskamp. Satan bryder sig ikke om bibellæsere der tager Gud alvorligt.

Hans store mål er at adskille dig fra Gud – og det gør han ved at bilde dig ind, at bøn og bibellæsning er noget man gør, når man har lyst til det! Det er det ikke! Det er kamp som vi må kæmpe mod ham! For Gud hører ikke bøn, fordi det er en varm bøn. Han hører bøn fordi du er i Kristus. Og du bliver ikke kun opbygget ved bibellæsning, når det siger dig noget, men fordi du her møder Gud selv og fastholdes i Kristus!

Det er min første pointe; lad være med at give op! Det lyder som et træls råd; men det er som med god kondition; det kræver disciplin.

Men dertil vil jeg komme med to yderligere råd, som ikke(!) skal ses som ”tabernes” eller ”nederlagets løsning”. Det er tværtimod redskaber, der måske kan give dig modet på bibellæsning tilbage.

Små skridt

I marts hørte jeg nogle foredrag på mit studie ved en amerikansk forelæser, der også er præst i en luthersk kirke. Klog mand der vidste enormt meget om Bibelen og troslæren – jeg var sat af flere gange. Min forestilling om sådan en fyr er, at han må være hyper-ambitiøs på vegne af sin menighed. Det var han også. Men han lærte mig noget vigtigt om hvordan man oplærer mennesker. De skal tage små overkommelig skridt ad gangen.

Vi talte lidt sammen om den udfordring det er, at mange mennesker ikke kender Bibelens fortællinger. Hvordan skal nye kristne overhovedet komme til at forstå retfærdiggørelseslæren, treenigheden og alt muligt andet, hvis de ikke ved om Esters bog er i NT eller GT?

Hans løsning? Han plejer at forære en børnebibel til nye kristne i menigheden, og foreslår forældrene at læse den sammen med deres børn. Eller bare læse den selv to-tre gange. På den måde får de en let adgang til Bibelens basale fortællinger og begynder meget snart at kunne huske fortællingerne. Når Mosebøgernes lange opremsninger er kogt ned til et overblik som selv børn kan forstå, er det så let tilgængeligt at de fleste kommer igennem det uden problemer.

Kan du ikke komme igennem de rigtige bibeltekster, men vil gerne læse Bibelens store fortælling at kende? Start med en børnebibel!

Kom igennem NT 24 gange på et år!

Jeg har en ven, der er kommet igennem NT 24 gange på et år. Ja, du læste rigtigt; fire-og-tyve-gange. Hans metode er faktisk meget simpel; han hører den som lydbog. Reelt tager det ikke lang tid at komme igennem NT; særligt ikke når man kan lytte til det mens man cykler, løber, vasker op eller alt muligt andet. Hvis læsningen går trægt, så prøv at høre i stedet.

Uanset om det er børnebibelen eller lydbogen du kaster dig over, så er det godt at læse Bibelen (Altså den tunge store papirbog). Det tror jeg giver meget, som de to andre tilgange mangler. Men de to måder er jeg blevet opmærksom på, fordi de kan være den løsning der får folk i gang igen efter en uønsket pause i andagtslivet, eller måske er deres første møde med Guds ord.

 

Blogindlæg på TilLiv.dk afspejler ikke nødvendigvis redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook