Lyriske livslektier

Salmernes bog rummer et skatkammer af åndeligt liv. Jeg vil dele lidt, der den seneste tid er blevet stort for mig igennem læsning af nogle af salmerne.

For tiden læser jeg i Salmernes bog og er nået til rundt regnet Salme 100. Salmernes Bog er blevet mere og mere dyrebar for mig det seneste års tid. Der er virkelig en stor rigdom at hente.

De seneste salmer jeg har læst, har været en påmindelse om vigtige ting i livet og om Gud. Her følger en lille collage af livslektier og andre gode ting – sagt med vers fra forskellige salmer.

Om Guds storhed

Et tema der er gået igen i den del af Salmernes bog, jeg læser i nu, er Guds storhed. Gud prises for hans skaberværk, som i den grad er ufatteligt. Måske kender du det, at man kan føle sig så lille, når man betaget skuer ud over et storslået landskab eller forundret kigger på himlens stjerner. Det er næsten ikke til at fatte: En jord, der myldrer af komplekst og mangfoldigt liv. Et univers med dimensioner, der får fatteevnen til at stå af.

Herre, min Gud, du er stor! Du er klædt i højhed og pragt;

du hyller dig i lys som en kappe, du spænder himlen ud som en teltdug. (Sl 104,1-2)

Hvor er dine værker mange, Herre!

Du har skabt dem alle med visdom, jorden er fuld af dit skaberværk. (Sl 104,24)

 

Ikke nok med, at Gud er skaber, så er han også suverænt konge over det hele. Han er hersker over jorden og universet. Det er da vildt!

Herren har grundfæstet sin trone i himlen, han hersker som konge over alle. (Sl 103,19)

 

Gud er også evig. En sandhed, jeg personligt ikke for alvor kan gribe om. Overvej det lige: Gud har altid – altid! – eksisteret. Vi kan spole tilbage i tiden en million år – Gud eksisterede. En milliard år – Gud eksisterede. 100 milliarder år – Gud eksisterede. Og vi kan spole frem – Gud vil eksistere. Hvis vi starter et stopur nu og først stopper det, når tiden og Gud ophører, ja, så kommer vi aldrig til at stoppe tiden. Ufatteligt.

Men du, Herre, troner for evigt, dit ry består i slægt efter slægt. (Sl 102,13)

Om Guds kærlighed og nåde

Denne store, mægtige, ufattelige Gud er min Gud! Han har frelst mig. Han har i sin nåde tilgivet mig for min synd. Han har ordnet det sådan, at jeg kan være hans barn og være det for altid. Den suveræne og almægtige Gud, som har skabt jorden og universet, vil mig det godt. Som i virkeligt godt. Det bliver der også sat stærke og livgivende ord på.

Herren er barmhjertig og nådig, sen til vrede og rig på troskab.

Han anklager ikke for evigt og vredes ikke for altid;

han gengælder os ikke vore synder og lønner os ikke efter vor skyld.

Så høj som himlen er over jorden, så stor er hans nåde mod dem, der frygter ham;

så langt som øst ligger fra vest, så langt har han fjernet vore synder fra os. (Sl 103,8-12)

Om livets korthed

Et andet tema som går lidt igen er livets korthed. Det er faktisk skræmmende. Både i kontrast til Gud, men også taget i betragtning af hvor det meste af mit fokus er: Nemlig på dette jordiske liv. Salmernes bog er klar i mælet: Livet er kort. Virkelig kort. Det er også det, man får at vide af ældre mennesker. Mange ældre dvæler ydmygt og tænkevækkende ved hvor hurtigt livet er gået. Det er bare fløjet afsted og pludselig er man gammel, svag og har formentlig mindre end 10-15 til døden. Jeg synes ærlig talt, det nærmest er angstprovokerende. Om få år er jeg altså væk fra denne jord. Jeg er ikke herre over tidens gang og min egen livslængde.

Du lader mennesket vende tilbage til støvet, du siger: »Vend tilbage, I mennesker!«

Tusind år er i dine øjne som dagen i går, der er forbi, som en nattevagt.

Du skyller dem bort, de sover ind, de er som græsset, der gror om morgenen;

om morgenen blomstrer det og gror, om aftenen er det vissent og tørt.

Vore leveår kan være halvfjerds, eller firs, hvis kræfterne slår til,

men al deres stolthed er elendighed og ulykke; hastigt går det, så flyver vi bort. (Sl 90,3-6.10)

Når man ikke kan få nok

Selvom jeg er nået til lidt over Salme 100, har jeg de sidste dage næsten dagligt vendt tilbage til Salme 90. Den er jeg blevet meget glad for og særligt to vers har jeg måttet notere. Vi er i en lidt anden boldgade end ovenstående, men det er jo en collage det her, så man må godt foretage tematiske spring! Versene kan udgøre en bøn, der med fordel kan bedes ofte. Tjek det lige ud:

Mæt os om morgenen med din godhed, så vi kan juble og glæde os hele vort liv.

Herren, vor Guds herlighed komme over os!

Styrk vore hænders værk for os, ja, styrk vore hænders værk! (Sl 90,14.17)

 

Bliv klogere på Salmernes bog

Hvis du vil lære mere om Salmernes bog, kan du læse bogen ”Bibelens bønnebog” af Dietrich Bonhoeffer. Den kan købes her. Du kan læse en anmeldelse af den her på siden.

Hør også Dan Hessellunds grundige undervisning om Salmernes bog her. Det var faktisk noget af det, der gjorde mig mere fortrolig med Salmerne. Fem timers undervisning, der er en investering værd!

Blogindlæg på TilLiv.dk afspejler ikke nødvendigvis redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook