Sådan finder du salmeguld

Der er en tid til at fødes og en tid til at dø. Der imellem er der en tid til at lytte til salmer.

Vi hører ikke så meget musik i vores hus. Mest fordi jeg værdsætter stilhed, og min hr. mand mest er til klassisk. Derfor går vores sønner jævnlig rundt med ørebøffer, de elsker nemlig musik. (Lidt irriterende samværsform, for man skal have øjenkontakt for at give en besked, ellers hører de den jo ikke).

Men op mod jul kommer der altid gang i vores CD-afspiller. I år stødte jeg på den danske a cappella-gruppe, Vocal Line, som har udgivet en CD med julemusik, blandt andet gode julesalmer, som ”En rose så jeg skyde”, ”Mit hjerte altid vanker” og ”Hjerte, løft din glædes vinger”. Kan kun anbefales, hvis man er til rytmisk a cappella.

Eftersom CD-afspilleren var ”varmet op” (eller var det mig, der var det?) blev der en anledning her efter nytår, hvor jeg støvede nogle gamle CD’ere af. Og faldt i nytårstanker.

Tag mig ved hånden, Jesus, led mig på vejen hjem!
Om den end sælsomt snor sig, fører den altid frem.1James Moutain: Stille min sjæl, for Jesus, ca 1900; hørt på ”Fra mit hjerte ud”. Stoew, 2010. Lyt selv her: https://www.youtube.com/channel/UCaWbqcQvbox2GNIwEjyGaEA/featured

Min yngste søn spurgte: ”Hvorfor er det egentlig, at alle folk på jorden fejrer nytår den samme dag?” Tja? Det havde jeg ikke noget entydigt svar på. Men Bibelen siger, at vi er skabt til både at arbejde og hvile, at vi har behov for både hverdage og festdage. Og jordens gang er jo skabt i cyklus; naturen starter forfra efter cirka 12 måneder – så er det vel passende, at vi mennesker gør det samme?

Og jeg sagde: ”Egentlig er det jo fantastisk, at alle folk stadig fejrer nytår. Mange steder er der køb, salg og produktion 24/7, og i mange lande er det sparsomt med hellig- og fridage.”

Gik alle konger frem på rad i deres magt og vælde
De mægted ej det mindste blad at sætte på en nælde.2H.A.Brorson: Op al den ting som Gud har gjort, 1743; hørt på ”Brorsons salmer”. Jens Bendix og Hanne Bødtker, Refleks Musik 1994. (Jeg har ikke fundet lydspor på nettet.

Der er noget godt ved en gang imellem at stoppe op og reflektere over sit liv. Og nytårsforsætter er jo et udtryk for det: Der var noget i det gamle år, jeg ikke gjorde godt nok eller forsømte, dét vil jeg gøre anderledes i det nye.

Sæt vagt omkring min tanke og gærde om mit sind,
så meget ondt og urent vil snige sig derind.
Der er så mange tanker, der gør mit sind så stygt.3Mads Nielsen: Sæt vagt omkring min tanke, ca 1910; hørt på ”Håb mit hjerte”. Stoew, 2009.

For første gang i mange år har jeg ingen nytårsforsætter. Jeg har haft en liste, som er fulgt med år for år, men i år har jeg opgivet det. Det er på samme måde med rygestop, slankekur og mere motion, som det er med synden. Man sætter sig for, at nu! Og man får nok fat om ukrudtet en tid, men ak … så popper det op igen! Måske begynder man ikke at ryge igen, men så er der en anden dårligdom, som i stedet kommer til at fylde.

Midt under syndens daglige plage
dog du en evig retfærdighed har.
At vi er rene, skyldes alene
Lammet, der døde i synderes sted.4C.O. Rosenius Ængstede hjerte, 1847; hørt på ”Op da af dvalen”. Filip Kofod m.fl., 2004. Nogle af sangene fra albummet kan høres her: https://www.youtube.com/user/FilipKofodMusic/videos

For mig har 2019 været et mærkeligt år. Jeg er endnu ikke færdig med at tænke over det. Men jeg blev glad, opmuntret og fortrøstningsfuld ved at lytte til en række gamle CD’er med nye melodier til endnu ældre salmer og åndelige sange. Det kan kun anbefales (tjek evt noterne).

Man kan også læse i en salmebog – der er masser af guld! Det er vildt fantastisk, hvordan kristne, som levede for 100 eller flere år siden, har sat ord på evangeliet, troen og kristenlivet, så det appellerer i 2020.

På nåden i Guds hjerte, som Jesus frem har bragt,
da på sit kors med smerte, han dødens gru har smagt,
bygger jeg nu alene min tro og salighed.
Hvad Satan end vil mene, ej røres kan min fred.5C.O. Rosenius: På nåden i Guds hjerte, 1844; hørt på ”Op da af dvalen”. Filip Kofod m.fl., 2004.

Alting har sin tid, siger Bibelen. En tid til at fødes, en tid til at dø. En tid til at græde, en tid til at le. Nogle år er der flere tårer, end der er latter. Men som kristen kan man være sikker på, at Jesus altid er den samme. Samme omsorg, samme kærlighed, samme overstrømmende nåde  – år ud og år ind.

Kender du navnet, det navn,
som stiller al smerte og savn,
som giver Guds fred gennem livsdagen lang
og lys over graven engang?6Carl Hansen: Et navn blot jeg ved, ca 1910; hørt på ”Håb mit hjerte”. Stoew, 2009.

p.s. Kender du andre (nyere) album med moderne variationer af gamle salmer, så tip mig gerne!

 


Læs også:

Gud er i kontrol, selv når han sover
Fra stresset liv til bibelhjerte
Verden er i veer
Hvad hjertet er fuldt af …

Fodnoter:   [ + ]

1. James Moutain: Stille min sjæl, for Jesus, ca 1900; hørt på ”Fra mit hjerte ud”. Stoew, 2010. Lyt selv her: https://www.youtube.com/channel/UCaWbqcQvbox2GNIwEjyGaEA/featured
2. H.A.Brorson: Op al den ting som Gud har gjort, 1743; hørt på ”Brorsons salmer”. Jens Bendix og Hanne Bødtker, Refleks Musik 1994. (Jeg har ikke fundet lydspor på nettet.
3. Mads Nielsen: Sæt vagt omkring min tanke, ca 1910; hørt på ”Håb mit hjerte”. Stoew, 2009.
4. C.O. Rosenius Ængstede hjerte, 1847; hørt på ”Op da af dvalen”. Filip Kofod m.fl., 2004. Nogle af sangene fra albummet kan høres her: https://www.youtube.com/user/FilipKofodMusic/videos
5. C.O. Rosenius: På nåden i Guds hjerte, 1844; hørt på ”Op da af dvalen”. Filip Kofod m.fl., 2004.
6. Carl Hansen: Et navn blot jeg ved, ca 1910; hørt på ”Håb mit hjerte”. Stoew, 2009.

Blogindlæg på TilLiv.dk afspejler ikke nødvendigvis redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook
Relaterede artikler