Søges: Kompas til bønslivet

Salmernes bog kan være som et kompas i bønslivet. Men ligesom et kompas ikke skal benyttes vilkårligt, må Salmerne også anvendes på rette måde i bønnen.

Jeg er en af dem, der har svært ved at bede. Ordene, formuleringerne og emnerne falder mig simpelthen ikke ligefor. Jeg er ikke helt sikker på, hvad årsagen er. Noget af det skyldes nok koncentrationsbesvær. Når roen sænker sig, følger hjernens cylindre ikke med, men fortsætter for fuld damp. Øverste etage tilpasses ligesom ikke den ro, bønnen kræver. Det skyldes formentlig også, at jeg har lidt svært ved at mærke efter og få øje på, hvad jeg har brug for at bede om.

Jeg må også indrømme, at jeg derfor har svært ved at bede højt sammen med andre. Nogle gange føler jeg mig lidt falsk, for jeg ved hvor anderledes og famlende bønnen havde været, hvis jeg bad alene.

Kompas søges

Til min store hjælp har jeg dog fået øjnene op for Salmernes Bog. Salmernes Bog er en bønnebog fyldt med ord, formuleringer og emner, som bønnen kan gøre brug af. Det har været til stor berigelse i mit bønslivet. De har givet bønnen form. Nogle gange beder jeg en salme mere eller mindre ordret. Andre gange danner de snarere disposition for bønnen.

På den måde er Salmernes Bog blevet som et kompas for bønslivet.

Men jeg er nu nået til den erkendelse, at jeg faktisk tror, jeg har brugt kompasset lidt forkert. Jeg er nemlig blevet gjort klar over, at jeg har brugt Salmernes Bog i bønnen på en helt særlig præmis. Præmissen er, at jeg finder en salme, jeg synes, rammer de ting, jeg har brug for at få sat ord på. Det vil sige, at jeg mærker efter, hvad jeg mener at have brug for at bede om, finder en salme, der passer dertil og beder den. Med kompassammenligningen vil det svare til, at jeg ønsker, at kompasset skal dreje i den retning, jeg vil. Sådan fungerer et kompas bare ikke. Kompasset bestemmer sin retning, ikke mig.

Lad Guds ord bestemme bønnens indhold

Denne præmis blev afdækket i læsningen af en sand klassiker: ”Bibelens bønnebog” af Dietrich Bonhoeffer. 1Du kan læse en anmeldelse af den her

Bonhoeffer afslører, hvordan man let bruger Salmernes Bog til at finde ord for lige netop det, jeg føler i mit eget hjerte. Men, skriver han, at bede sandt handler i højere grad om at bede imod sit eget hjerte: ”Det vigtige er ikke, hvad vi lige nu gerne vil bede om, men hvad Gud vil, at vi beder om. … Det er ikke vores hjertes fattigdom, men rigdommen i Guds Ord, der skal bestemme vores bøn.”

Salmernes Bog er til stor velsignelse i bønslivet, men den må også bruges rigtigt. Den må ikke blive et kompas, vi tvinger i vores retning, men et kompas, som vi lader bestemme bønnens retning.

Det betyder, at når jeg er tynget af tvivl og afmagt, må jeg ikke nøjes med at bede en salme, der klager over, at Gud er fjern. Jeg må også bede en salme, der lovpriser Gud for hans nærhed.

Når synden anklager, må vi heller ikke stoppe efter at have bedt den salme, der råber til Gud om tilgivelse. Vi må også bede med på ordene, der beskriver os som syndfrie og rene for Gud. For det er vi – i Kristus.

Og når glæden overvælder os, må vi huske at bede salmerne med klage og suk, så Gud kan minde os om, at vi stadig er i en verden med trængsler, og at målet endnu ikke er nået.

Fodnoter:

1 Du kan læse en anmeldelse af den her

Blogindlæg på TilLiv.dk afspejler ikke nødvendigvis redaktionens synspunkter.

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook