Tema: Et rigt bønsliv

Bønnen kaldes for den kristnes åndedræt. Derfor vil vi på TilLiv.dk sætte fokus på temaet: Et Rigt Bønsliv. Her vil du finde en konkret bøn, tips til dit bønsliv, overvejelser om, hvordan vi skal reagere, når Gud ikke svarer os og ikke mindst en hjælp til at bede verdens mest kendte bøn, Fadervor.

Fire konkrete tips til dit bønsliv

Mangler du hjælp til dit bønsliv? Chris reflekterer over det, at at ville “fixe” sit bønsliv, hvorefter han giver fire konkrete og hjælpende tips. Han skriver bl.a.: “I virkeligheden er hele præmissen om at ”få styr på” bønslivet også lidt skæv. Bøn er ikke noget, der bare skal overstås, for at jeg kan krydse det af på kristen-tjeklisten. Det er derimod en samtale med min himmelske far. Det er en løbende snak med min frelser og et stort privilegium, jeg får lov at gøre brug af.”

Tak, Jesus

Leder du efter en nedskrevet bøn, du kan bede eller lade dig inspirere af? Martin Haahr Olsen har formuleret en god og evangeliecentreret bøn, som du kan “kopiere” eller lade dig inspirere af.

Hvordan bede Fadervor?

Fadervor er nok den mest kendte kristne bøn. Nogle gange kan vi dog komme til at reducere den til en formular, vi lirer af uden omtanke. I denne prædiken hjælper Nicolai Techow til både at værdsætte Fadervor som en bøn, der sidder på rygraden, og som en skabelon, der skal præge vores frit formulerede bønner.

Hvorfor svarer Gud ikke min bøn?

Har du prøvet at blive skuffet over, at Gud ikke svarer dine bønner? Oplever du, at Gud løfter vedrørende bøn i Bibelen er lige lovligt store i forhold til virkeligheden? Så prøv at læse denne artikel af Leif Andersen, hvor han giver bibelsk og sjælesørgerisk vejledning til den, der frustreres over Guds manglende svar. Han skriver bl.a.: “Der er nogle skriftsteder, der taler uden forbehold om bønnesvar, og der er andre, der taler med et vist forbehold. Men dette “forbehold” er for mig ikke forbundet med visse betingelser, Gud stiller op, og som vi skal opfylde – der er kun dette forbehold: Dog ske ikke min vilje, men din.”

Afspil undervisning

Gem lydfil

Del:

Del på twitter
Twitter
Del på facebook
Facebook
Relateret undervisning