Der er ikke skrevet nogen bedre bog efter Den Hellige Skrift end Philips.
Ordene er ikke mine, men Martin Luthers. Sådan sagde han om Teologiens hovedemner af medreformatoren Philip Melanchthon. Bogen kom egentlig i tre hovedudgaver; først i 1521, dernæst i 1535 og til sidst i 1543.
Udgaven fra 1535 er nu oversat til dansk for første gang i over 400 år. Oversætter Finn B. Andersen, der står bag adskillelige oversætter af Luthertekster til dansk, har givet kirken i Danmark endnu en gave.
Bogen præsenterer luthersk kristendom på en logisk og sammenhængende måde. De mange små kapitler forklarer læren om Gud, skabelsen, mennesket, synden, loven og evangeliet, de gode gerninger, sakramenterne, kirken og meget andet. Melanchthon gjorde desuden en dyd ud af at begrunde troslæren ud fra de bibelske tekster.
Ud over at være fortrolig med Bibelen, var Melanchthon godt inde i filosofien, kirkefædrene og skolastisk teologi. Det præger selvsagt bogen, men den bør ikke samle støv på hylden af den årsag.
Tre grunde til at læse bogen
Der er mange grunde til at læse Teologiens hovedemner. Jeg vil nævne tre.
For det første er Teologiens hovedemner interessant, fordi den blev banebrydende for, hvordan systematisk dogmatik fremstilles. Bogen var den første protestantiske fremstilling af den kristne tro, og den blev en skabelon for opbygningen af troslærebøger. Griber man fat i troslærebøger, som er særligt anvendt i Luthersk Mission (f.eks. C.F. Wisløffs Jeg ved på hvem jeg tror eller Arne Helge Teigens nyere Tro for hjerte og tanke), vil man genkende mønstret.
For det andet fremstiller bogen den lutherske tro på en både teologisk dyb og opbyggelig måde, og den gør det logisk og stringent. Det er vigtigt, at vi har god litteratur om luthersk tro i en tid, hvor der importeres meget tankegods fra vores reformerte brødre og søstre. Og her er Melanchthons Teologiens hovedemner ganske enkelt noget af det bedste.
For det tredje giver Melanchthon med sine klare tanker og skarpe pen en formidabel fremstilling af det forensiske aspekt i retfærdiggørelsen. Altså at retfærdiggørelsen er en retfærdigerklæring af synderen på grund af Jesu gerning. Skal man nøjes med ét kapitel fra bogen, anbefaler jeg derfor ”Nåde og retfærdiggørelse” (s. 93-105).
Teologiens hovedemner, Philip Melanchthon, Finn B. Andersen (forlag) 2024, 280 sider, 239 kr.