Krigen mellem Hamas og Israel har det seneste halve år fået enorm opmærksomhed i størstedelen af verden. Israels geografiske placering, militærstrategiske og kulturelle betydning som vestligt land medfører at konflikten får en større opmærksomhed i vestlige medier end andre tilsvarende uroprægede områder af verden. Derudover er den palæstinensiske sag enormt vigtig for mange muslimer og politisk engagerede i vesten.
I Danmark følger en del kristne måske endda mere med end gennemsnittet, fordi Israel for mange har teologisk betydning. Hvad betyder Israels teologiske rolle for, hvordan vi bør forholde os til konflikten?
Ikke nogen lette svar
Der gives ikke nogen lette svar på det spørgsmål. Af flere grunde.
For det første er konflikten mellem Israel og Hamas ekstrem og kompliceret. Hamas’ terrorangreb var det mest brutale angreb på civile israelere siden statens oprettelse; og dødstallet i Gazastriben er højere end i nogen foregående konflikter med utallige civile ofre. Debatten flyder med dødstal (1.200, 30.000 osv.), beretninger (voldtægter, bomber – børn) og årstal (1948, 1967, 2023).
For det andet ser kristne forskelligt på Israels teologiske rolle. Israel spiller naturligvis en vigtig rolle som Guds demonstrationsfolk i det Gamle Testamente; men hvorvidt det jødiske folk fortsat spiller en frelseshistorisk rolle er omdiskuteret – i særdeleshed om det konkrete landområde og den aktuelle stat er en opfyldelse af Bibelens løfter.
Uanset hvordan man som kristen forholder sig til den konkrete krig, bør man inkludere de to forhold: At virkeligheden i en så ladet konflikt ikke er sort-hvid, og at vi ikke nødvendigvis er enige om Israels teologiske betydning. De to forhold bør mane til besindighed om, hvordan vi mener Israel, det internationale samfund osv. bør agere. Både for og imod krigshandlingerne.
Bibeltolkningen
Det betyder jo ikke, at enhver tolkning af Bibelen kan hævde at have ret! Personligt er jeg overbevist om, at staten Israels eksistens er en (delvis) opfyldelse af de bibelske profetier, og jeg har en forventning om, at Gud fortsat bruger Israel som sit demonstrationsfolk i sin frelseshistorie – blandt andet ved at det jødiske folk som helhed skal modtage Jesus som messias.
Og jeg har såmænd også nogle ret kraftige politiske holdninger.
Men selv med den teologiske bagage og forståelse bør vi være varsomme med, hvordan vi forstår Israels nuværende rolle i netop denne konflikt! Gud styrer historiens gang; men det fritager os ikke fra at være ydmyge i vores tolkning af verdenshistoriens begivenheder.
Pejlemærker
Nogle forslag til generelle pejlemærker kan derfor være, at vi
… frimodigt fastholder vores tolkning af de bibelske tekster! Jeg ser med forventning frem til Israels frelse, for sådan forstår jeg de bibelske tekster.
… insisterer på, at menneskeliv er værdifuldt, uanset om der er tale om palæstinensiske eller israelske (jødiske) liv; at Gud har givet Israel en særlig frelseshistoriske rolle, reducerer ikke vores forpligtigelse overfor alle andre folkeslag.
… ydmygt anerkender, at den nuværende konflikt er en hovedpine af en årsag! Der gives ikke lette politiske løsninger, og selv kristne, der mener, at Israels fortsat har teologisk betydning, må give hinanden frihed til at vurdere Netanyahu-regeringen, krigsførelsen, bosættelserne osv. forskelligt.
… trofast beder. For Israel. For palæstinenserne. For Hamas-terroristerne. For fred. Om Jesu genkomst!
‘Aktuelt’ er synspunkter, holdninger og refleksioner med udgangspunkt i noget aktuelt. ‘Aktuelt’ kommer én gang om måneden og er skrevet af redaktionsmedlemmer på TilLiv.dk.
Denne måneds ‘Aktuelt’ er skrevet af Lars Malmgaard Jensen.