“Nøgne uden skam” af Stefan Gustavsson

Jeg har glædet mig til at læse Stefan Gustavssons bog Nøgne uden skam – Om den seksuelle revolution & et revolutionært syn på sex. Alene titlen gjorde mig nysgerrig. Nøgne uden skam, sådan var det jo faktisk engang for Adam og Eva i paradis. De skammede sig hverken over deres kroppe eller deres seksualitet. Et revolutionært syn på sex – det er det, Gustavsson gerne vil præsentere os for i den her bog. Udefra set kan man måske sætte spørgsmålstegn ved, om en teolog er den bedste til at præsentere et såkaldt revolutionært syn på netop det her område. Men han forsøger i bogen at genfinde betydningen af og meningen med seksualiteten ved at placere den indenfor nogle grænser fremfor at gøre den grænseløs. Det må siges i den grad at være revolutionært i 2022.

Den seksuelle revolution

Bogen har to primære budskaber til læseren. For det første begynder Gustavsson ved den seksuelle revolution og følger udviklingen frem til i dag. Hele tiden reflekterer han over, hvordan vores syn på sex og seksualiteten er formet af netop den seksuelle revolution, og hvilke konsekvenser den har haft på, vores fællesskab med hinanden og vores seksualitet.

Jeg læste første del af bogen på en togtur fra København til Jylland, og jeg må indrømme, at den efterlod mig lidt forpustet. I toget sad jeg og blev mere og mere nedtrykt. Jeg kiggede rundt på mine medpassagerer og fik ondt af os. Vi er vokset op i en verden, hvor man i frihedens navn på nogle måder er kommet til at ødelægge det, som man gerne ville befri. Gustavsson skriver: ”For den, som er interesseret i sex, er der grund til at være stærkt kritisk over for den seksuelle revolution. Hvorfor? Fordi den seksuelle revolution har slået det i stykker, som den ville befri. Seksualiteten, som man påstod skulle være livets mening, blev i stedet tømt for enhver dybere mening.” (side 80) Seksualiteten har gennemgået tre faser beskriver Gustavsson. Vi er endt der, hvor den gensidige forpligtigelse overfor hinanden er taget helt ud af ligningen. Sex handler udelukkende om lyst og nydelse og derfor kan vi have sex med hvem vi vil, og hvornår vi vil. Det lyder jo sådan set meget som frihed, der er ikke nogen som sætter grænser for vores seksualitet. Men netop det sætter Gustavsson spørgsmålstegn ved. Selvom den seksuelle revolution har bragt meget godt med sig, så har den også gjort det vanskeligere for os at opretholde holdbare relationer. Kærligheden og seksualiteten blomstrer ikke smukt og godt, sådan som man havde håbet.

Bibelens rammer

På togturen tilbage til København påbegyndte jeg så min læsning af anden del, og her kommer det andet budskab, som Gustavsson har til os. Vi behøver ikke købe ind på budskabet fra den seksuelle revolution om, at sex bør befries fra enhver form for rammer, der er en anden vej. I modsætning til alt det beskriver Gustavsson det klassisk kristne syn på kærlighed og seksualitet. Han beskriver de rammer som bibelen sætter op omkring seksualiteten. Gud er ikke imod sex, han har selv skabt det, og han så, at det var godt. Der var et tidspunkt, hvor mennesket var nøgne uden skam. Det var ikke meningen, at vi skulle skamme os over vores krop og seksualitet. Tværtimod omfavner Bibelen seksualiteten og sætter den højt, den nedvurderer ikke det kropslige. Gud har skabt verden smuk, og vi må nyde den skønhed med alt hvad den har til os, også menneskets kropslige skønhed. For at værne om dette fine og gode satte Gud seksualiteten ind i en ramme mellem én mand og én kvinde bundet til hinanden i ægteskabet. I stedet for at fremlægge det som begrænsende for vores seksuelle udfoldelse fokuserer Gustavsson på, hvordan det i virkeligheden er frisættende, at det er med til at fastholde det helt særlige ved seksualiteten. Ofte fremlægges kirkens syn på seksualitet med fokus på alt det, som man siger nej til. Men Gustavsson har et andet ønske. Det negative syn stammer ikke fra bibelen selv, der er så meget, som vi siger et kæmpestort ja til.

Svar på mange spørgsmål

Bogen er både god og relevant i et samfund som vores, som har så stort fokus på seksualiteten, men som samtidig på mange måder har et vanskeligt forhold til kroppen. Det er en bog, som kommer langt omkring og som på godt og ondt gerne vil besvare mange forskellige spørgsmål. I bogens tredje del tager Gustavsson mange af de spørgsmål op, som man kan stille til det kristne syn på sex. Blandt andet beskriver han godt, hvad ægteskabet egentlig er. Når Bibelen skriver om, at sex hører hjemme i en ramme, hvor man har bundet sig til hinanden, hvad betyder det så? Man kan jo spørge, om der skal noget juridisk til, for at to mennesker er bundet til hinanden. Her skriver Gustavsson om ægteskabet som en pagt, og hvad det betyder. Fordi bogen vil så meget risikerer den dog enkelte steder at blive lige rigelig kort i svar på spørgsmål, som egentlig kunne fortjene en dybere og mere nuanceret gennemgang. For eksempel i forhold til, hvorfor han ikke bare mener, at man kan flytte sammen inden man er gift. Her fornemmer man på Gustavsson, at han egentlig ikke synes, at argumenterne for at flytte sammen har så stor vægt, og de gennemgås ikke i dybden.

Når Gustavsson skal svare på disse spørgsmål og komme med eksempler, og det er han god til, så har jeg dog det forbehold, at han gang på gang beskriver mandens forhold til sex og seksualiteten. Det handler om mandens forhold til pornografi, mandens lystne blik på kvinden og flere andre eksempler. Som Gustavsson også skriver i sin indledning, har han uundgåeligt mandens perspektiv, det er den seksualitet, som han kender fra sig selv. Kvindens seksualitet kender han kun gennem sin hustru. Alligevel ærgrer det mig, at han ikke flere steder også inddrager den kvindelige seksualitet. Ved hele tiden at understrege mandens seksuelle lyst synes jeg, at Gustavsson er med til at fastholde et for snævert blik på mænds og kvinders seksualitet og vores individuelle forskelligheder. Det kan sikkert godt generelt siges, at mænd er mere visuelt orienteret, at det måske i et flertal af ægteskaber, er manden, som har den største lyst til sex. Men når billedet aldrig bredes ud, så sidder vi tilbage med en masse både mænd men i særdeleshed også kvinder, som føler sig forkerte, fordi de måske havde mere lyst til sex end deres mænd. De har måske haft et afhængighedsforhold til porno, men det er jo kun mænd, som ellers kan have den problematik eller hvad? Der er i disse år et enormt stort fokus på køn. Jeg er overbevist om, at Bibelen taler om to køn, og at de to er forskellige. Men jeg er også overbevist om, at vi har været for statiske i vores syn på hvordan en kvinde er og hvordan en mand er. Gustavsson er i den her bog ikke med til at udvide rummet for kvindelighed og mandighed tværtimod.

 

Vil man blive klogere på, hvordan den seksuelle revolution har påvirket os, og alt det gode, som Gud havde tænkt med seksualiteten, så synes jeg bestemt, at denne bog er læseværdig. Du bliver måske nok lidt nedtrykt efter første del, men læs videre, der er gode nyheder.

 

 

Nøgne uden skam

Stefan Gustavsson

Credo 2022, 266 sider

Bogen kan købes på lohse.dk, hvor du også kan læse et uddrag.

Del:

Twitter
Facebook